Quan vaig descobrir Lean no podia creure que hagués estat tant de temps sense realment conèixer aquesta filosofia.
Llegiu, ai! si t’hagués conegut abans!
Abans d’indagar que es llegeixin, els seus principis i les seves dimensions, és important recalcar que no és. Lean NO és:
- Un marc de treball
- Un mètode
- Un sistema de qualitat
- Un conjunt de bones pràctiques
- La solució màgica a tots els problemes
Què és Lean?
Lean és una filosofia, segons la Lean IT Association, “la meta de la qual és la millora contínua del valor lliurat per les organitzacions als seus clients, així com l’apoderament del personal d’aquestes organitzacions.”
Lean és el nom americà per al model desenvolupat per Taiichi Ohno a Toyota uns anys després de la Segona Guerra Mundial, amb l’objectiu de poder competir al mercat de l’automòbil en un entorn d’escassetat econòmica on el competidor més gran (Ford) estava en un entorn d’abundància (USA).
L’enfocament Lean se centra a maximitzar l’aportació de valor als usuaris o clients, mitjançant l’eliminació de residus o deixalles, i minimitzant totes aquelles activitats que no aportin valora la creació o el lliurament d’un producte o servei. Lean se centra a oferir més qualitat, reduir el temps de cicle i reduir els costos.

La major part Lean s’ha utilitzat en la fabricació, on les organitzacions estan aplicant eines Lean en entorns de serveis i transaccions amb gran èxit. Els resultats típics mostren reduccions dramàtiques en el temps i alhora augmenten significativament la qualitat.
Però l’ús de Lean fora de processos de fabricació ha demostrat també tenir aquests beneficis quant a reducció de temps ia la millora de la qualitat.
Conéixer el nostre procés
Lean també és definit com un enfocament de gestió o una metodologia o un estil de lideratge.
Un dels passos claus en la metodologia Lean és la identificar el flux de valor .

Identificar el flux de valor o els mapes de flux de valor (VSM) són un mètode de diagrama de flux que ens serveix per il·lustrar, analitzar i millorar el procés d’entrega d’un producte o oferir un servei. Els VSM verifiquen el flux dels passos del procés i la informació des del seu origen fins al lliurament al client. Igual que altres tipus de diagrames de flux, usen un sistema de símbols per representar diverses activitats de treball i fluxos dinformació. Els VSM són particularment útils per trobar i eliminar deixalles. Els elements es representen en un mapa en funció de si afegeixen valor o no des del punt de vista del client, amb l’objectiu d’eliminar aquells que no afegeixen valor.
Com va dir Deming,
poder descriure el procés que es duu a terme ens permet conèixer millor què és el que realment fem.

El VSM ens serveix tant per descriure el procés actual, així com dibuixar com seria el procés futur desitjable. És important entendre que el disseny del procés futur s’ha de concebre com un objectiu on anar, no com el punt final on arribar. Sempre hi pot haver millora, i Lean és millora contínua, de manera que el nostre objectiu pot canviar durant el procés de transformació per assolir-lo.
Els 5 principis Lean
Lean es basa en 5 principis impermutables, parlem de metodologia, d’estil de lideratge o d’una filosofia de treball; aquests són els punts clau per obtenir bons resultats amb Lean:
- Customer Value : el client defineix el que és valor. Experiència de client de principis a fi.
- Cadena de valor : conèixer el procés i identificar que aporta valor al client al llarg del mateix.
- Perfecció : Volem fer les coses bé a la primera. Això està molt enfocat a eliminar deixalles.
- Flux : Volem aconseguir el flux continu. Molt relacionat amb la producció Just inTime. Volem evitar els pics de producció.
- Tirar (pull) : els clients són els que inicien el servei. La demanda és la que estira la cadena de valor.
Preguntes clau per a les dimensions Lean
Els anteriors principis de Lean es poden desenvolupar en les 5 dimensions proposades.

Per a cadascuna de les dimensions ens hem de qüestionar una sèrie de premisses que ens ajudaran molt a l’èxit de Lean:
- Comportament i actitud: Com treballem en equip? En què ens centrem realment en latenció al client?
- Client: Qui és el client? Quin element del nostre servei és de valor per al client?
- Acompliment: Quant de temps es gasta en activitats de valor per al nostre client? Quin és el rendiment dels equips i dels individus?
- Procés: Quines són les capacitats del nostre procés?
- Organització: ¿l’organització està estructurada per atendre la demanda del client?
Respondre aquestes preguntes ens pot ajudar a plantejar-nos com millorar el funcionament de la nostra organització des de 5 dimensions diferents. Lean no és opcional, és un avantatge competitiu per a les organitzacions que ho entenen i ho tenen integrat al seu ADN.
Podeu trobar els articles anteriors de la sèrie de Business Agility aquí:


