Agile ha mort: visqui el Business Agility!
10/02/21

Us sona la frase aquesta frase?

“Agileu aquí no ha funcionat”

Em sorprèn la gran quantitat d’ empreses que reneguen d’Agile . En la majoria dels casos, i malgrat haver dedicat gran quantitat de temps i recursos a l’adopció de la mentalitat Agile han decidit aturar la iniciativa, treure l’equip de transformació del mig o fins i tot acomiadat a Agile Coaches pel fet que Agile NO ha funcionat.

 

Agile com a canvi de mentalitat

El més important és entendre que Agile suposa un canvi de mentalitat o un nou estil de lideratge. Un cop interioritzat això podria semblar que ja tenim la visió del que suposa la nostra transformació Agile. És un punt clau i molt important, voler implementar a l’organització sistemes per desenvolupar les motivacions intrínseques dels seus treballadors; i dotar els treballadors i equips de l’autonomia necessària per poder assolir els seus objectius.

La implicació del departament de Persones (RRHH) és fonamental en aquest aspecte per evolucionar els nombrosos àmbits que ajudaran aquest canvi de la cultura de l’organització.

Però tot això, sense els canvis a la part Operacional no aconseguirem assolir els objectius que es busquen en les transformacions Agile.

 

Projectes Agile

Un altre vessant de les transformacions Agile és la part operativa: com s’organitzen les persones per assolir els equips.

És habitual veure com la transformació Agile, ajuda a replantejar com treballem, passem de treballar en departaments connectats a treballar per projectes. Els diferents departaments canvien el focus de “lliurar alguna cosa al següent a la cadena”, a estem aquí tots per assolir un objectiu.

Es llancen iniciatives Agile: s’inicien projectes on un grup de treballadors amb uns coneixements específics col·laboren durant un període de temps per assolir un objectiu. És habitual que s’identifiquin com a equips Scrum. Es dota l’equip d’autonomia per poder assolir el propòsit.

Aquest enfocament pot portar certs problemes que dificultin un gran canvi real:

  • Baixa dedicació : La gent dels equips Agile segueix havent d’atendre la seva feina del dia a dia.
  • Maduresa d’equip no consolidada : al moment que acaba el projecte l’equip es dissol. Això impedeix que l’equip es continuï desenvolupant com a tal. Només vull recordar que un equip és força més que un grup d’individus amb coneixements complementaris.
  • Baix impacte organitzacional : les iniciatives poden concloure amb èxit (o no!) però en qualsevol cas aquestes iniciatives són elements aïllats dins de tot l’entramat organitzacional.

L’enfocament de projectes Agile també té l’abast limitat i és difícil aconseguir els objectius de la transformació Agile.

 

Business Agility

Podem definir Business Agility o Agilitat Empresarial com:

l’habilitat organitzacional per canviar, aprendre i adaptar l’estratègia de negoci de manera de poder lliurar ràpidament i prosperar en un mercat competitiu

No podem limitar l’àmbit de la transformació empresarial a equips amb autonomia, ja que això en limitarà l’abast.

L’Agilitat Empresarial va més enllà dels mateixos equips, posant també focus a la part més important de les organitzacions: els usuaris o clients.

“només hi ha una persona capaç d’acomiadar tota una organització, i és el client”

 

Dimensions del Business Agility

Aquesta habilitat de respondre al mercat s’ha de desenvolupar en 6 dimensions diferents:

  • Customer centricity: Posar el client al centre. Moltes empreses afirmen que això és així i que per a elles el més important són els clients però…

On creus que posen focus la majoria de les empreses?

A) En incrementar les vendes i beneficis del període

B) En entendre millor els seus clients per aportar-los més valor a mitjà termini

  • Customer Experience: Com és l’experiència dels clients amb el nostre producte o servei.
  • Lean : identificar que és valor. La capacitat de potenciar les activitats que aporten valor al client i minimitzar o eliminar totes aquelles activitats que no aporten valor. Un gran repte és identificar què és valor.
  • Agile : com a canvi cultural, lliurar als nostres clients valor de manera iterativa incremental i fer servir diferents cicles de feedback per millorar producte i processos.
  • Cartera d’Innovació : volem ser l’empresa que lideri el mercat, tenir capacitat per innovar nous productes o serveis, o simplement millorar-ne els existents.
  • Design Thinking : és una disciplina que aplica al procés de disseny amb un enfocament sobre les necessitats de la gent per a la resolució d’un problema.

En articles posteriors desenvoluparem més cadascun dels punts anteriors.

Autor

  • Víctor Fairén

    Socio fundador de SmartWay. Profesor Universidad de Agile & Kanban. Consultor en Lean Agile. Strategic Advisor Business Agility

    View all posts