Agile no era mort, estava… incomprès
10/03/21

El primer article de la sèrie de Business Agility es titulava “Agile ha mort”, òbviament Agile no ha mort, segueix molt viu i amb molt de futur.

Tot i això, és comú sentir d’empreses que han decidit “abandonar”. Empreses que han invertit grans quantitats de recursos (diners i temps) a adoptar Agile com a manera de treball. Han invertit molt en formació, però gairebé res no ha canviat.

Cal entendre que transformar va més enllà de formar.

En alguns casos, la formació ha tingut un cert impacte. S’ha canviat la manera de treballar, ara treballen usant Scrum o Kanban però el cap continua fent de cap, i no de líder. Es posen nous rols als equips, panells a les parets i fins i tot s’han pagat grans quantitats de diners per una nova eina per treballar “diferent”.

Tot i tots aquests esforços, els equips segueixen sense tenir autonomia per decidir com fer les coses, estan completament desconnectats o molt allunyats del client o usuari final. Agile ha estat afegir nous elements al voltant de la feina, però la realitat de l’empresa continua sent la mateixa.

La raó principal per al fracàs d’Agile

Hi ha un fenomen que explica això mateix que veiem sovint en moltes organitzacions on han “adoptat” Agile sense entendre quin n’és el propòsit. Al següent vídeo us explico el fenomen del Càrrec Cult:

FOM AGILE

(FOMO significa Fear of Missing Out, Por a quedar-se fora)

Quan sents grans empreses líders del seu mercat publicitant que són Agile, que han adoptat Agile o que són Agile, crea pressió a les altres per por de perdre aquesta oportunitat i quedar fora del mercat futur. I contracten una empresa externa perquè els formi i els assessori per ser també Agile sense realment identificar que volen canviar del negoci en aquesta “transformació Agile”.

Abans d’embarcar-se en una transformació, el primer que ens hem de preguntar és quins objectius pretenc assolir? Perquè potser Agile no és per a tu.

Abans d’embarcar-se en una transformació, el primer que ens hem de preguntar és quins objectius pretenc assolir? Perquè potser Agile no és per a tu.

Encara que a la majoria de les empreses, Agile pot contribuir en gran mesura a l’èxit, sempre dependrà de la definició d’èxit per a aquesta companyia:

Si no saps on vas, poc importa el camí que triïs

Què és realment Agile?

Defineixo Agile com una filosofia empresarial. Un conjunt de metodologies enfocades a obtenir millors resultats a l’organització.

Agile és una filosofia empresarial basada en un manifest creat el 2001 que és la base d’aquesta nova manera de treballar. Al manifest s’assenyala els punts importants a seguir per adoptar aquest nou paradigma empresarial.

Quan sentim Agile, hem d’entendre que estem parlant del següent:

  • Canvi cultural : aquest punt comprèn des de nous models organitzacionals, o nous rols, encara que sobretot ho identifiquem amb el “New Ways of Working” (noves maneres de treballar).
  • Equips empoderats : es dóna el suport als equips per confiar-los un objectiu i es deixa a les mans el com assolir-ho.
  • Comunicació : la comunicació efectiva i la transparència són indispensables a l’adopció d’Agile.
  • Col·laboració : un dels valors de l’Agile són les persones i les seves interaccions.
  • Cicles curts de feedback per maximitzar l’aprenentatge : a l’entorn actual empresarial, la velocitat en com una empresa aprèn dels seus errors o del seu entorn marca la diferència en el seu futur.
  • Adaptació : respondre als canvis en les necessitats de negoci oa l’entorn és un dels pilars de l’Agile.

New ways of working: Smart working

Agile és una filosofia empresarial que es basa en un manifest creat el 2001 i estableix les bases d’aquesta nova manera de treballar. Al manifest s’assenyala els punts importants a seguir per adoptar aquest nou paradigma empresarial.

No entendre que és Agile, augmenta les nostres probabilitats de fracàs en l’adopció d’aquesta filosofia o que els resultats obtinguts siguin molt inferiors als que realment podríem assolir.

Per si vols indagar més:

Articles anteriors del bloc relacionats amb Agile:

Autor

  • Víctor Fairén

    Socio fundador de SmartWay. Profesor Universidad de Agile & Kanban. Consultor en Lean Agile. Strategic Advisor Business Agility

    View all posts