Agile això, Agile allò altre… ara sembla que tothom ha de ser Agile! Hi ha una gran demanda per conèixer què són i què poden aportar les metodologies àgils, però que és realment això d’Agile?
Què és Agile?
En aquest primer post, donarem resposta a aquesta pregunta:
“Agile és una mentalitat, una filosofia, una cultura organitzacional.”
Al voltant d’aquesta filosofia han sorgit nombroses metodologies que són molt potents i ajuden a adoptar aquesta mentalitat adaptativa i inclusiva. No obstant això, aquests mateixos marcs de treball es poden fer servir de manera maliciosa i anar en contra de la filosofia Agile.
Agile com a filosofia de treball pot ajuda a qualsevol equip o organització que estigui disposada a adoptar-la. Aquesta filosofia posa al centre les PERSONES , tant el client com els membres de l’equip. El focus ha de ser les persones, la comunicació, com flueix la informació, la col·laboració, la confiança i l’autonomia.

Tot i que Agile va de persones, comunicació i col·laboració, calen dues dimensions més al voltant de les persones:
- Processos Els processos són una manifestació de la cultura de l’empresa, canviant aquests processos, posant-los al servei de les persones, provocarà un canvi en la cultura de l’empresa. Els processos han de ser orientats a proveir valor al client o usuari final. Els processos s’han de considerar de principi a final, és a dir, des que sorgeix la idea fins que aquesta idea està en mans del destinatari. En els processos cal tenir en compte la priorització del treball, aquesta priorització s’ha de basar en valor. I, sobretot, els processos han d’estar subjectes a millora contínua.
- Tecnologia L’ús eficient de la tecnologia és fonamental. La tecnologia ens ajuda a tenir velocitat, velocitat de resposta al canvi. La tecnologia ens ha de servir per automatitzar, automatitzar processos repetitius, automatitzar etapes o passos llargs que es duen a terme nombroses vegades sense cap canvi.
Tant processos com tecnologia han d’estar al servei de les persones, no pas al revés. Els processos i les tecnologies sota el paraigua de la mentalitat Agile ha de servir a la comunicació, col·laboració i confiança entre totes les persones de l’equip, així com amb els clients i usuaris. 
i si és tan senzill perquè… ?
Aquesta visió d’Agile és senzilla, però en canvi tenim moltes dificultats perquè els equips i les organitzacions es moguin cap a aquest nou paradigma. Per la meva experiència hi ha tres causes principals que impedeixen als diferents equips millorar-ne la productivitat i la “felicitat” adoptant les pràctiques Agile, aquests reptes són els següents:
- Sentit comú : tot això anterior pari obvi, és de sentit comú. El problema és que el sentit comú és el menys comú dels sentits, i sovint ignorem la nostra intuïció i sentit comú.
- Resistència al canvi Sovint no és voluntari, senzillament és la por del desconegut. O recorrem a l’autoengany per ni tan sols provar coses noves: “això aquí no funcionarà”…
- Desconeixement d’alternatives i eines : de vegades el problema rau en què no sabem com canviar, no coneixem les alternatives que hi ha.
Un element més que dificulta aquest camí és que l’Agilitat està basada en uns valors i uns principis que es poden trobar a la pàgina agilemanifesto.org . El més fàcil seria que estigués basada en practiques i processos totalment predefinits, però no és així. Agile va dadaptació a lentorn, i cada entorn tenen la seva pròpia idiosincràsia.


