
Si només pots fer un esdeveniment Agile: que sigui una retrospectiva.
Aquesta frase, així de contundent, l’hauré dit centenars de vegades. I és que, per mi, l’esdeveniment més important si vols ajudar un equip a millorar és aquesta: Agile retrospectiva.
Que si Planning, que daily, que si stand-up, que si… tots els esdeveniments que proposa Scrum poden ser molt útils si els fem bé, però abans de tornar-nos bojos introduint noves reunions a l’equip:
Per què no fem una retrospectiva per veure si la resta d’esdeveniments tenen sentit?

Origen Sprint retrospective
Les retrospectives NO tenen el seu origen al ‘ Agile Manifest !
A la gestió clàssica de projectes existien unes reunions que es diuen “lessons learnt”. Aquestes reunions es duen a terme al final dels projectes i ens serveixen per fer balanç de com han anat, identificar els punts forts i els àmbits de millora per a l’execució dels projectes següents.
Aquestes reunions són molt útils, però n’hi ha un però i és que la majoria de vegades es feien amb el següent projecte iniciat i algunes de les accions de millora ja no es podien provar ja que estàvem massa avançats en certa fase del projecte.
La primera vegada, on jo sento les paraules “sprint retrospective” és a la guia Scrum on es defineix com:
El propòsit de la Sprint Retrospective és planificar maneres d’augmentar la qualitat i l’efectivitat.
L’Scrum Team inspecciona com va ser el darrer Sprint pel que fa a les persones, les interaccions, els processos, les eines i la seva definició d’acabat. Els elements inspeccionats solen variar segons làmbit del treball. S’identifiquen els supòsits que els van portar per mal camí i se n’exploren els orígens. L’Scrum Team analitza què va sortir bé durant l’Sprint, quins problemes va trobar i com es van resoldre (o no) aquests problemes.
L’Scrum Team identifica els canvis més útils per millorar-ne l’efectivitat. Les millores més impactants s’aborden com més aviat millor. Fins i tot es poden afegir a l’Sprint Backlog per al proper Sprint.
La Sprint Retrospective conclou l’Sprint. Té un temps limitat a tres hores per a un Sprint d’un mes. Per a Sprints més curts, l’esdeveniment sol ser de menys durada.
Però recorda, la guia Scrum és una guia no un dogma, de manera que les retrospectives poden variar en temps i formes.
Propòsit retrospectiva
Això és el principal que cal tenir en compte:
per què fem la retrospectiva?
La retrospectiva és el principal esdeveniment de millora continuada descrit dins de Scrum.
Encara que si no treballes amb Scrum la Retrospectiva no pot faltar als esdeveniments del teu equip.
Tornant al propòsit, la retrospectiva agiliti persegueix que l’equip millori: millori la seva eficiència, la seva col·laboració, el lliurament de valor, o sigui que necessitin millorar.
Retrospectiva o Retrospectiva Agile o Sprint Retrospective
Hi ha diferència? és el mateix? Sí però No
És a dir, en essència no hi hauria d’haver diferència, però aleshores per què afegim Agile? Serà per moda, bé, per mi no, el fet d’anomenar Agile parla més de la filosofia de la retrospectiva que de la retrospectiva mateixa. Busquem que aquest esdeveniment sigui col·laboratiu, tots, TOTS, els assistents participin lliurement en un entorn de confiança i que totes les seves opinions siguin escoltades i considerades per igual.
i per què?
Doncs perquè no seria la primera vegada que en una retro (aka retrospectiva) ve un mànager o líder o PO o Scrum master i li deixa anar a l’equip una llista del que fan malament (si, si els diu que ho fan malament) i les solucions a implementar. I chim pum!

A la meva experiència, això NO serveix per a res! I no és Agile!
La idea de la retrospectiva de l’esprint és simplement en cas que l’equip treballi segons el marc Scrum i al final de la iteració es dugui a terme una “retrospectiva Agile”.
Les 3 preguntes
Hi va haver un temps, alguns no ho recordareu perquè sou molt joves que es deia que a la retrospectiva s’havia de respondre 3 preguntes:
- què hem fet bé?
- Què es pot millorar?
- Quines accions farem per millorar?
Òbviament aquestes preguntes podien ser molt útils si es té clar el propòsit, però es van treure de la guia Scrum perquè es produïa un cas clar de Cargo Cult.
Si no saps què és el Càrrec Cult i com es manifesta a l’Agile Retrospective, mira’t el vídeo:
Plantilla Retrospectiva
Hi ha llibres molt bons sobre les retrospectives que et suggereixo llegir, però si no tens temps i vols la “recepta” et dic les cinc fases de la retrospectiva:
- Preparar l’entorn (Set the Stage): Aquesta fase inicial s’enfoca per crear un ambient segur i còmode per a tots els participants. L’objectiu és assegurar-se que tots estiguin a punt per participar de manera oberta i honesta. Podeu incloure una breu activitat d’icebreaker o un check-in per connectar a l’ordinador i enfocar-los a la sessió.
- Recol·lecció de dades (Gather Data): En aquesta fase, es recopila informació sobre el que va passar durant el període que s’està revisant. Això pot incloure fets, mètriques, esdeveniments importants, i percepcions dels membres de lequip. Eines comunes inclouen timelines, llistes de “allò que va sortir bé” i “allò que no va sortir tan bé”, i anàlisi de dades quantitatives si estan disponibles.
- Generar idees (Generate Insights): Quan es tenen les dades, l’equip aprofundeix en ells per identificar patrons, causes arrel, i oportunitats de millora. Aquí es busquen entendre no només què va passar, sinó per què va passar. Tècniques com el 5 per quès o els diagrames d’espina de peix poden ser útils.

- Decidir què fer (Decideix What to Do): Aquesta fase se centra a convertir els insights en accions concretes. L’equip prioritza les idees i selecciona les accions que s’implementaran al proper cicle. Es busca definir accions clares, específiques i assolibles, amb responsables assignats per assegurar-ne el seguiment.
- Tancar la retrospectiva (Close the Retrospective): En aquesta darrera fase, es tanca la retrospectiva amb una reflexió sobre la sessió per millorar futures retrospectives, i es reconeixen els esforços de l’equip. Pot incloure una avaluació ràpida de la retrospectiva (què va funcionar bé? què es podria millorar?) i un tancament positiu, com ara una ronda d’agraïments.
Aquestes fases ajuden a estructurar la retrospectiva perquè sigui efectiva i contribueixi al creixement continu de lequip.
Com facilitar una retrospectiva
La clau de facilitar és seguir les fases anteriors sense que es noti, no n’hi ha més.
Són 3 coses a tenir en compte:
- Controla els temps : a la gent ens agrada parlar i que ens escoltin, i en una retro tenim un munt de públic.
- Tothom hi participi sincerament : compte als qui estan callats i diuen que si a tot, possiblement no tens un convençut sinó un que li és igual el que passa aquí.
- No només parla el Scrum Master : la retro és el teu esdeveniment estrella i el converteixes en el teu moment. De vegades perquè t’agrada l’escenari, i d’altres la majoria perquè la resta de l’equip no parla ni que li paguis.
- No es converteixi en una ploreria o un lloc on confessar o explicar les penes i penúries.
Si tens en compte això, segurament acabis tenint una facilitació amb èxit.
#NoRetrospective
Pot ser que sigui la primera vegada que escoltis aquest terme, però data del 2019 o abans!
La idea del NoRetrospective no té a veure amb no fer retrospectives. Sinó quin desastre!

El concepte persegueix la idea que perquè l’equip pensi com millorar no cal esperar les retrospectives, que amb sort es donaran cada 2 setmanes.
Amb #NoRetrospective no fa esperar 2 setmanes per millorar.
La idea és que l’equip tingui tan integrat en els seus comportaments la cultura de la millora continuada que en el moment que es detecta una oportunitat de millora, si té sentit, s’aborda. Sense apuntar-ho en una llibreta i esperar la sprint retrospective per comentar-la.
Final: La clau d’una retro
A les nostres formacions parlem de retrospectives (encara que sigui en un sol moment) ens agrada destacar el següent:
- La millora contínua és cultural, pots fer els esdeveniments que vulguis que com que no s’acompanyi de comportaments de millora no et servirà de gaire.
- És interessant reflexionar sobre com tractem l’error?
- Pots fer alguna cosa molt simple amb un esquema semblant a les 3 preguntes però en mode titulars per a la reflexió:
- 1) que hem/fem bé com a equip
- 2) àrees de millora que identifiquem
- 3) accions de millora SMART
i com sabré si la retrospectiva ha estat un èxit?
- Doncs perquè tothom participa en confiança
- Resultat: accions SMART


