Moltes vegades parlem d’objectius, tant a nivells estratègics o de gestió de portafolis, com amb els OKR , així com en l’àmbit d’equips, parlant de “Sprint Goals”, per exemple.
En totes aquestes ocasions sempre escolta això de:
“Que siguin SMART!”
Però què vol dir objectius SMART?
Comencem per l’inici…
Els objectius SMART representen una metodologia essencial en la planificació estratègica de qualsevol empresa o organització, i fins i tot es poden fer servir per a la planificació personal. Aquest enfocament ajuda a
Encara que com veurem en aquest article, tenim algun significat de SMART que pot variar en alguna de les característiques.
Tot el que s’explicarà a continuació també és aplicable a les “accions”. Quan parlem d’accions ens referim als acords de resultats de reunions o tallers que és una assignatura que a moltes organitzacions ens trobem reunions o sessions de treball on els resultats acaben resultant un cúmul de bones intencions, inconcretes i de seguiment difícil.
1. Què significa les sigles SMART i com aplicar-ho a la Planificació Estratègica?
SMART és una sigla, que es va fer servir originalment en aquest article de Doran, GT (1981), les lletres del qual corresponen a les inicials dels 5 criteris que ha de complir cada objectiu d’un pla estratègic.
Hi ha diferents versions del significat de cada lletra, però el criteri més utilitzat és el següent:
Specific – Específic : la clau per a objectius clars i concrets
L’objectiu ha de ser clar i definit amb precisió per evitar ambigüitats. Això ajuda a entendre exactament què s’espera assolir. Per exemple, en lloc d’“augmentar vendes”, es podria establir “incrementar les vendes a França en un 20% per al proper trimestre”.
Measurable – Medible : amb números, per poder avaluar el progrés
“Només es pot millorar allò que es pot mesurar” – Peter Drucker.
Per això és fonamental que l’objectiu pugui ser mesurat, amb números, per poder avaluar el progrés i saber quan s’ha assolit. Això permet fer seguiment i ajustaments si cal. Per exemple, “aconseguir 10,000 visitants únics mensuals al lloc web”. A més, els objectius mesurables permeten celebrar les fites assolides, cosa que pot augmentar la motivació i el compromís per continuar treballant cap a la meta.
Attainable – Assolible : objectius realistes, factibles.
L’objectiu ha de ser realista i assolible, és a dir, estar dins de les capacitats i recursos disponibles. Establir objectius massa ambiciosos pot conduir a la frustració i la desmotivació. Per això, inclourem a l’objectiu SMART unes paraules que responguin al “com” aconseguirem aquest objectiu.
Rellevant – Rellevant : alineant objectius amb la visió de l’empresa
Cada objectiu ha de contribuir significativament als objectius generals de l’empresa i ha d’estar alineat amb la visió i la missió. Per això, és desitjable incloure a l’objectiu SMART unes paraules que responguin al “per a què” volem assolir aquest objectiu.
Time Based – Temporalitat : estableix la data màxima en què s’ha d’aconseguir
Finalment, és important establir una temporalitat, data límit o un marc de temps específic i realista per assolir lobjectiu.
Això crea un sentit durgència i ajuda a prioritzar tasques i recursos.
2. El Mètode SMART: Tècniques i Eines per a la seva execució
Com Definir Indicadors Clau de Rendiment (KPIs) amb el Model SMART
Pots utilitzar el criteri SMART per establir objectius intel·ligents, i aplicar els mateixos criteris als teus KPIs, les mètriques que utilitzes per mesurar cadascun dels teus objectius. Aquests han de ser indicadors que reflecteixin clarament el progrés cap a lobjectiu establert.

3. Metodologia SMART i OKRs
Comparativa: Objectius SMART i OKR (Objectives and Key Results)
Quan treballem amb els OKRs (si vols saber-ne més et recomano aquest curs), també parlem d’objectius SMART.
Però hi ha una diferència:
l’A!
L’A no vol dir Attainable, sinó AMBITIOUS.
No volem objectius assolibles (només), sinó AMBICIOSOS!!!
La meta és el lloc on vols arribar, mentre els objectius són els passos intermedis per arribar-hi. Els objectius SMART se centren en la claredat i els assolibles, mentre que els OKR promouen la creació d’objectius ambiciosos.

Aquests objectius tenen associats diversos resultats clau (KR) com a indicadors de progrés de cadascun d’aquests objectius.
Els OKR responen a l’esquema “Faré ‘Objectiu’, mesurat per ‘Resultats Clau (KR’s)’”.
4. Exemples d’Objectius SMART a Diversos Contextos Empresarials
Exemple d’objectiu SMART en Màrqueting Digital
“Per al final del quart trimestre, augmentar el trànsit del lloc web en un 30% a través duna campanya de SEO i màrqueting de continguts”.
Exemple d’Objectiu SMART per al Departament de Vendes
“Incrementar les vendes del nostre producte estrella en un 25% els propers sis mesos, mitjançant estratègies de venda creuada i up-selling”.
Exemple d’Objectiu SMART a la Gestió de Projectes de Programari
“Desenvolupar i llançar la funcionalitat més demandada per a la nostra app en tres mesos, millorant la satisfacció del client en un 15%”.
Exemple d’Objectiu SMART a Xarxes Socials
“Augmentar la base de seguidors a Instagram en un 20% i millorar l’engagement en un 30% en els propers 90 dies”.
Exemple d’Objectiu SMART al Desenvolupament Sostenible
“Reduir la petjada de carboni de l’empresa en un 40% els propers cinc anys, implementant energies renovables i optimitzant processos de producció”.
Exemple d’Objectiu SMART al Sector Educatiu
“Millorar el rendiment acadèmic dels estudiants en un 30% durant l’any acadèmic mitjançant programes de tutoria personalitzada i tecnologia educativa”.
Exemple d’Objectiu SMART a l’Àmbit Personal
“Perdre 10 quilos en sis mesos mitjançant una dieta balancejada i exercici regular, amb un seguiment setmanal de progrés”.
Exemple d’Objectiu SMART a la Salut Pública
“Incrementar la taxa de vacunació a la comunitat en un 25% el proper any, mitjançant campanyes de conscienciació i accessibilitat”.
Exemples d’Objectius SMART per millorar la Conversió a E-commerce
“Aconseguir un augment del 15% (del 10% actual al 25%) a la taxa de conversió de la nostra botiga en línia en els propers quatre mesos mitjançant l’optimització de l’experiència d’usuari”.
Objectius SMART a l’Educació i el Desenvolupament Professional
“Desenvolupar un programa de capacitació que augmenti les competències digitals de l’equip en un 40% (del 10% actual, segons la nostra prova intern, al 50%) abans de final d’any”.
5. Consells Pràctics per Formular i Assolir els teus Objectius SMART
No hi ha la tècnica màgica, infal·lible de crear objectius SMART.
Formular objectius SMART és un art que es desenvolupa a base de pràctica, revisió i retroalimentació .
Important, revisió i retroalimentació.

Quan ens plantegem un objectiu (o acció) és tan senzill, però potent, com fer-nos les preguntes següents :
- és específic? és clar? existeix a ambigüitat o queda clar per a tothom? Una bona pràctica és que totes les persones involucrades siguin capaces de respondre el que suposa assolir aquest objectiu.
- és mesurable? hi ha una mètrica que ens permeti saber si ho hem aconseguit o poder mesurar el grau d’abast?
- és assolible? És vital ser realista i objectiu en establir metes, considerant tant els recursos disponibles com la resta de limitacions.
- és rellevant? contribueix a la nostra missió o visió? Una bona pràctica és reflexionar en conjunt quin grau d’impacte tindrà si aconseguim l’objectiu, en el nostre propòsit com a organització o equip.
- té marc temporal? existeix una data per quan volem assolir-ho? Tot i que la temporalitat la coneguin tots els participants, és recomanable deixar-la de manera explícita amb l’objectiu
Tècniques de seguiment i revisió d’objectius SMART
Formular SMART GOALS és una eina molt potent. Si volem, a més, maximitzar l’impacte d’aquesta metodologia, cal fer-ne seguiment i revisió.
El seguiment constant i la revisió periòdica són essencials per ajustar estratègies i assegurar el compliment dels objectius. Heus aquí algunes tècniques:
- Revisió regular : pot ser setmanal, mensual, trimestral, anual… segons la naturalesa dels teus objectius. És important tenir fixades les cadències i sessions al calendari per assegurar que es duen a terme aquestes revisions.
- Subobjectius : divideix els objectius més grans en altres de més petits i mesurables.
- Informes de progrés automatitzats : si els informes de progrés no estan totalment o parcialment automatitzats, generarà frustració en qui els hagi de generar, i et pot portar a la “paràlisi per l’anàlisi”.
6. Casos d’Èxit: Empreses que han triomfat amb la metodologia SMART
Les organitzacions que implementen objectius SMART aconsegueixen una major eficiència, productivitat i adaptabilitat en un entorn empresarial en canvi constant.
La metodologia SMART ha estat adoptada per nombroses empreses reeixides en diverses indústries per establir i assolir els seus objectius. Tot i que les polítiques internes d’aquestes empreses poden no ser públicament detallades quant a l’ús específic de la metodologia SMART, sí que es coneixen diverses empreses capdavanteres que apliquen principis similars per definir i gestionar els seus objectius. Alguns exemples són: Google (particularment amb el vostre sistema d’OKRs, “Objectius i Resultats Clau”) o Microsoft.
Estudis de Cas en Màrqueting i Mercadotècnia d’Atracció
Samsung, conegut per la seva innovació i creixement ràpid, utilitza un enfocament de gestió d’objectius que s’alinea amb els principis SMART per impulsar el desenvolupament de productes i l’expansió de mercat.

Exemples de Transformació Organitzacional amb Objectius SMART
IBM ha utilitzat metodologies d’objectius basades en principis SMART per impulsar la innovació i l’adaptació en la seva transformació d’una empresa de maquinari a líder en serveis i solucions de programari.
Toyota aplica un enfocament de gestió d’objectius que s’alinea amb SMART al sistema de producció i millora contínua, cosa que ha estat fonamental per al seu èxit en la indústria automotriu.
7. Conclusió: La Rellevància dels Objectius SMART a la Planificació Estratègica Contemporània
Els objectius SMART són una eina de valor incalculable en la planificació estratègica de qualsevol individu o organització.
El seu enfocament en l’especificitat, la mesura, l’assolibilitat, la rellevància i la temporalitat garanteix que les metes establertes siguin clares, realistes i, sobretot, efectives.
Hi ha altres eines/marcs que ens ajudaran a la nostra Estratègia , com són els OKRs .



